Azam Tahun Baru ku

Baby strong

Oh Allah,
terima kasih atas tahun 2012 Mu,
terima kasih atas segala suka dan duka sepanjang perjalanan,
terima kasih untuk segala kejayaan dan kegagalan,
terima kasih atas tunjuk ajar Mu,
terima kasih atas kenalan yang Kau berikan kepadaku,
terima kasih kerana memberi peluang kepada diriku untuk terus hidup,
terima kasih atas segala pengalaman yang Kau berikan kepadaku,
terima kasih atas segalanya yang tidak mampu aku katakan,
semoga Kau redhai aku,
semoga Kau terima amalku,

Dan,

semoga Kau berkati segala usahaku di sepanjang tahun itu.
2012 bakal pergi,
2013 menanti,
ku harap 2013 ini lebih bermakna buatku,
penuh dengan cahayaMu,
aku inginkan tunjuk ajar Mu tanpa jemu,
semoga tahun 2013 yang mendatang akan menjadikan aku lebih bersedia,
dan lebih matang dalam menghadapi apa jua cabaran dan dugaan,
semoga 2013 ini penuh dengan warna warni,
oh Allah,
redhailah aku,
keluargaku,
saudaraku,
sahabatku,
guru-guru ku,
dan seluruh hambaMu ,
rahmatilah kami,
lindungilah kami,
bekatilah kami,
teguhkanlah hati kami untuk terus dijalanMu,
teguhkanlah iman kami kepada Mu

Dan,
Kau jadikanlah 2013 tahun yang lebih baik buat kami.
2013,
ayuh kita tempuhi.

Bismillah…

Hazman Syamil
Accountancy, University of Auckland

Advertisements

Peranan Pelajar Siri 1

Abul A'la al-Maududi 2

Oleh : Syeikh Abu al-‘A’la al-Maududi

Pendahuluan

Dengan nama Allah yang pemurah lagi mengasihani. Segala puji tertentu bagi Allah, dan sejahtera ke atas seluruh hambaNya yang terpilih.

Sebelum saya masuk kepada tajuk yang hendak saya sampaikan kepada saudara-saudara, sukalah saya melahirkan perasaan gembira yang tersemat di hati saya. Apa yang saya lihat di seluruh universiti dan pusat-pusat pengajian di dunia Islam, bahkan di setengah-setengah dunia bukan Islam, wujudnya kumpulan pemuda Islam yang beriman penuh dengan ‘akidah Islam, menyedari tanggungjawab mereka sebagai orang Islam dan sanggup mengorbankan sepenuh tenaga mereka untuk menegakkan semangat Islam di pusat-pusat pengajian tinggi tersebut.

Gejala ini patut sangatlah mendapat sanjungan, penghargaan dan sambutan dari orang yang mempunyai perasaan tulus ikhlas kepada dunia Islam, kerana Allah dengan kemurahanNya telah mengurniakan kepada umatnya yang lemah ini pemuda-pemuda yang tahu akan tanggungjawab. Mereka ini menunaikan tanggungjawab itu secara aktif dengan penuh kesedaran di pusat-pusat pengajian tinggi dalam semua bidang pendidikan, sekalipun sistem pendidikan di seluruh dunia Islam sekarang ini dikuasai oleh cara berfikir dan tradisi barat.

Adapun tajuk yang ingin saya sampaikan di sini ialah: Apakah peranan yang harus dimainkan oleh pemuda, khususnya pelajar-pelajar dalam membina masa depan dunia Islam?

Keadaan dan masalah yang sama

Sebelum itu saudara-saudara patutlah percaya bahawa perbualan saya ini saya tujukan kepada semua pelajar di seluruh dunia Islam; iaitu satu kawasan dunia yang telah menyerah kalah kepada fikiran dan tamadun barat setelah merengkok secara langsung beberapa lama di bawah penindasan mereka. Setiap cabang kehidupan mereka yang antaranya ialah pelajaran dan pendidikan membayangkan teori-teori dan sistem yang diterima dari barat.

Sesungguhnya segala keadaan dan corak hidup yang ada di seluruh dunia Islam pada hari ini adalah sama. Kerana itu para pelajar di dunia Islam menghadapi problem yang sama.

Umat Islam dan bukannya negeri Islam 

Perkara kedua yang harus saudara-saudara berikan perhatian, bahawa bukanlah maksud saya dengan NEGERI-NEGERI ISLAM itu sempadan- sempadan negerinya yang memanjang, bukit bukaunya yang mengawan, sungai-sungainya yang tenang atau air terjunnya yang menjunam. Apa yang saya maksudkan ialah penduduknya yang hidup dalam kawasan-kawasan yang berkenaan.

Adalah diketahui bahawa manusia itu sentiasa terdedah kepada kemusnahan. Setiap orang ada ajalnya yang sudah ditetapkan. Oleh itu hendaklah kita memindahkan dengan amanah, suci dan jujur segala apa yang kita warisi daripada orang terdahulu dari kita kepada generasi akan datang sekiranya kita ingin melihat segala tamadun dan kebudayaan kita kekal di negeri-negeri itu. Bukan ini saja, bahkan kita mesti memupuk supaya generasi akan datang sanggup memikul amanah yang berat ini dengan penuh kemampuan dan kesedaran, agar mereka juga berkesanggupan memindahkan, amanah itu kepada generasi-generasi yang berikutnya.

Hakikat kemusnahan umat 

Sesungguhnya umat-umat yang telah lenyap tanpa meninggalkan kesan itu bukanlah ertinya lenyap dari dunia ini, tetapi sebenarnya ialah keruntuhan kebangsaannya dari alam nyata. Maksud kita apabila kita mengatakan bahawa tamadun bangsa BABIL dan FIR’AUN itu telah lenyap, ertinya tamadun bangsa- bangsa itu telah hilang ciri-cirinya ditelan zaman. Adapun generasi bangsa Babil itu masih membiakkan keturunannya, tetapi identiti kebangsaannya telah lenyap. Begitu juga tamadun bangsa Mesir tua masih kekal di muka bumi, tetapi tamadun yang dikenali dengan nama Tamadun Fir’aun tidak lagi dilihat kesannya.

Segalanya itu ialah kerana generasi mereka yang silih berganti telah hilang kemampuan untuk memindahkan pusaka warisan yang diwarisinya dari generasi yang lalu kepada jenerasi yang lahir selepasnya.

Oleh yang demikian nyatalah bahawa generasi sesuatu bangsa itu apabila hiiang identiti kebangsaannya dan hancur ke dalam identiti yang lain tnaka itulah ertinya bangsa itu telah lenyap dan musnah.

Sejarah telah membuktikan bahawa dua belas golongan dari bangsa Israel telah hilang dan dunia ini dan tidak ditemui oleh sejarah hingga hari ini. Dalam hal ini tidak pula diriwayatkan bahawa mereka telah dibunuh kesemuanya atau telah dilenyapkan asal-usulnya dari muka bumi ini untuk selama-lamanya. Sebenarnya apa yang dimaksudkan dalam hal ini ialah kesedaran keisraelan telah lenyap dari golongan itu dan kesedaran itu tidak berpindah kepada generasi-generasi yang lahuselepas mereka. Apabila lenyap sifat keisraelan dan tamadun keisraelan tadi lalu meresaplah ia ke dalam bangsa-bangsa lain di dunia ini hingga anak cucu mereka sendiri tidak mengetahui yang mereka itu berketurunan Israel.

Dari sini nyatalah bahawa hidup dan kekalnya sesuatu bangsa itu adalah bergantung kepada sikap ingin menyediakan generasi akan datangnya supaya meraka berkemampuan menielihara identiti kebangsaannya. Mungkin inilah tajuk penting yang hendak saya terangkan dengan jelas kepada saudara semua.

Bersambung

Sumber : Bahan Tarbiyah.Com

New Year’s Aim for 2013!

download-new-year-2013-hd-wallpapers4

Alhamdulillah…. !

We almost reach the end of year 2012 full of ups and downs, memorable memories and experiences, not to mention memorable achievements and change that all of us have made in this year.

Congratulations for all the achievements. You’ve earned it!

And in a few days, we’ll be celebrating 2013. (Alhamdulillah, escaped the so-called doomsday.. haha)

Some might argue that this is Gregorian Calender’s new year, not the Hijri Calender. So, why the big fuss? Well, it may be a Gregorian Calender, but what I’m trying to write about today is about doing it the Islamic way by putting new aims and targets (Azam) , and all of us know, new year celebration always have special relationship with new aims and targets for the upcoming year.

Characteristics of ‘Azam’

Before we want to put something into a category, we have to know what makes it up. For ‘Azam’, we have FOUR characteristics.

  1. Practical – It is something that you do with you physical.
  2. To be done in the future – ‘Azam’ is quite similar to ‘niat’, but unlike niat, it is something that you hold for certain time to be done in the future.
  3. Capable of doing it – It means, it has to be logical and achievable. Dreaming of going to the sky would not make that an ‘azam’. Only Ayah Pin does that (lol).
  4. Compliance to the syariah – Any aims or ‘azam’ that is against the syariah does not stand within this category.

So, upon fulfilling these characteristics, then you will have your new aims and intentions.

The ‘Hukum’ of Azam.

Yup, in Islam we have its hukum, and there are THREE of them.

  1. Harus – For this one, if you want to do it, go ahead. If you don’t want to do it, then that’s fine. Examples are, you want to have a new car, a new home, or you want to make some renovations in your house. It’s optional kind of thing.
  2. Sunnat – This is like for any ‘azam’ that has to do with visiting. For example, you planned to perform Umra in next February or planning to go back to your home town to enhance your silaturrahim with your family members. You get extra credit for this.
  3. Wajib – Well, this one is an ‘azam’ that has to do with self – improvement. For example, you put an aim to yourself that you want to make sure you pray 5 times a day, knowing that you’ve been missing lots of ‘em in past years. Or you put an aim to yourself to stop smoking for the upcoming year. Any self – improvement would do.

So, these are the THREE hukum of ‘Azam’. Well you might ask, “Aren’t there any Haram Azam?” Well, it wouldn’t be called an ‘azam’ in the first place, if it was Haram, wouldn’t it? Back to the characteristics of ‘Azam’ that I’ve described earlier.

What do I get for making new ‘Azam’???

Yes sir, that’s a good question!

Allah will give you privilege for that. By making an ‘azam’, especially the once in the sunnat and wajib category, Allah will give you FOUR privileges that no Bonuslink card, Real Rewards card or Mesra Card or even  MyKad could ever provide you. The FOUR privileges are…

  1. Allah will give you strength to make it happen.
  2. Allah will make the route to achieve your ‘azam’ easier.
  3. You will receive Barakah from Allah for what you have ‘azam’ for; and (the next one is my favourite privilege.)
  4. Allah will give rewards or ‘ajr’ (pahala) earlier than He should – What it means here, even though you have not commit what you have ‘azam’ for, Allah already start rewarding you for your remarkable intentions of improving yourself, etc

All things have been done, you just have to know…

“ Whether our ‘azam’ is achieved or failed, Allah is the One who decides.”

Pray hard and work hard, with His permission, you will be there. For if you’re not there, have faith that Allah knows what’s best for you. As Allah has said it real clear in this verse..

 “And (as for) those who strive hard for Us, We will most certainly guide them in Our ways; and Allah is most surely with the doers of good.”

(Al – ankabut 29:69)

Happy New Year!

Let’s rock 2013 with the light of this Deen of Islam!

Izzat Roslan
Psychology, University of Adelaide

Bakar al-Quran?!

bakar-al-quran

Sekiranya Mushaf al-Quran dibakar. Ada tiga sisi pandang bagi seorang Muslim dalam isu ini.

Pertama: ketahuilah, sekiranya engkau membakar mushaf-mushaf itu, sesungguhnya ia hanyalah kertas yang membekas tulisan-tulisan mulia. Sedangkan ruh tulisan dan pengertiannya memahat dalam jiwa-jiwa kami. Sedangkan dahulunya al-Quran itu sendiri tidak berbuku, hanyalah pada lembara-lembaran sahaja. Engkau bakar mushaf itu tidak lebih daripada sekadar membakar buku lama. Sedangkan orang beriman itu mushafnya letak di jiwa dan hidup membara. Engkau boleh berusaha untuk memadamkan Nur Allah, tetapi Allah ialah penyempurna Nur-Nya!

يُرِيدُونَ لِيُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ

Mereka ingin memadamkan cahaya Allah dengan mulut (tipu daya) mereka, tetapi Allah (justeru) Penyempurna cahaya-Nya, walau orang-orang kafir membencinya”. [QS:61:8]

Kedua: sekiranya mereka dibiarkan membakar mushaf al-Quran kami, sekiranya kita tidak melakukan apa-apa, seolah-olah kita menunjukkan kita ini lemah tidak berdaya. Sudahlah kehilangan khilafah, hampir 100 tahun menunggu lahirnya pengganti, tiada berdatangan. Kini diinjak-injak, di sebuah negara pengagung Demokrasi. Tuan presidennya hanya melihat dan menegah dengan kata, ‘Ini kebebasan bersuara’ katanya! Kita perlu lakukan bantahan besar-besaran. Negara ini yang sebenarnya membenar penyangak dan pengganas bersarang di negeri-negeri mereka, kenapa Islam yang dipalit dengan nama buruk?! Kita mesti bangkit menentang! Memang tidak ada makna yang dalam sekiranya mereka membakar mushaf itu, namun, selepas seorang, seorang lagi akan naik, kemudiannya semakin ramai, ummat kita ramai yang jahil, baca Quran bukan sekadar merangkak, lebih dahsyat ramai yang tak reti! Baca al-Fatihah pun tidak lepas, apalagi menghafaznya! Kita perlu tolak manusia ini!

Ketiga: tidakkah kau berasa pelik melihat orang yang beriya-iya membakar al-Quran ini?! Apakah yang sesatnya sehinggakan terdesak untuk membakarnya?! Aku lihat, masih ramai orang seolah-olah tidak mengendahkan si gila yang mahu membakar mushaf ini, dan dia pula terdesak mahukan perhatian. Apa yang cuba dia sampaikan?! Apakah mesej yang ingin dia bawa?! Kalau benar Islam dan al-Quran ini sesat, mengapa hanya ada sebilangan kecil yang melakukan perbuatan radikal seperti ini?! Oh, pelik sungguh rasanya.

Apa yang anda fikirkan tentang ini?!

Kalau saya gabungkan ketiga-tiga sudut pandang ini. Maka inilah jawapan saya.

Apa yang kita lihat berlaku ini adalah suatu taktik yang lemah daripada pihak musuh, siapapun ia, apapun agendanya. Tidakkah pelik, kalau Islam itu sesat, mengapa yang dibakar itu al-Quran?! Bukankah jelas bahawa isu sebenarnya ialah mereka pun tidak punya agenda yang jelas dalam isu ini. Mungkin, mereka ingin menguji sensitiviti ummat Islam dalam isu ini. Mungkin juga mereka sengaja mahu bermain api, dengan respon yang radikal diberikan oleh ummat Islam menjadi bukti bahawa ummat Islam itu adalah pengganas.

Saya sangat pasti bahawasanya si pelaku juga tahu dan arif bahawa pengikut (baca: Orang Islam) al-Quran bukan seperti mana-mana pengikut agama lain. Agama lain ada yang hanya mengkhususkan kitabnya untuk bacaan golongan tertentu sahaja. Agama lain ada yang membenarkan ketua agama untuk mengeksploitasi ayat dalam kitab untuk kehendak dirinya sendiri. Al-Quran adalah kitab yang boleh dibaca oleh semua peringkat umur! Kerana itu, ada sahaja daripada kalangan huffaz semuda usia 5 tahun!  Al-Quran itu hidup dalam hafazan para huffaz yang jutaan ramainya di seluruh dunia, apa yang lelaki gila membakar al-Quran ini mahukan sebenarnya?! Adakah dia berasa bahawasanya dengan membakar al-Quran itu orang Islam akan menjadi semakin sedikit?! Aneh, sungguh aneh!

Walaubagaimanapun, masih ada kelemahan kita ummat Islam yang perlu diperbaiki. Masih ramai daripada kalangan ummat Islam. Ramai daripada anak-anak kita, kawan-kawan kita yang sukar atau tidak reti membaca al-Quran. Saya secara peribadi tidak melihat ancaman membakar al-Quran itu akan menjejaskan mereka-mereka ini, namun tidak ada sebab untuk berasa selesa dan membiarkan sahaja ia berlalu seperti kes-kes terpencil. Kerana keselesaan kitalah yang akan membunuh kita.

Tentu lebih pelik kerana dalam negara kita, ada pihak yang ingin menggunakan kalimah Allah dalam injil Bahasa Melayu. Pertama kita kena faham sesuatu tentang injil yang mereka imani ini. Ia bukan dalam bentuk terjemahan seperti al-Quran. Injil daripada bahasa asalnya Ibrani, terus diterjemah ke dalam bahasa yang dikehendaki. Kerananya, maka bahasa asal Ibrani itu hilang. Berbeza dengan al-Quran, al-Quran ini ada dua jenis bentuknya. Satu terjemahan, dan satu tafsir. Ia dua-dua berbeza. Terjemahan hanyalah maksud literal ayat-ayat al-Quran, orang yang hanya merujuk terjemahan, tidak mungkin seorang ulama’ dalam mehamami erti kandungan al-Quran.

Sementelah tafsir pula ialah tafsiran kepada ayat-ayat al-Quran, dari aspek kehendak, tujuan, ibrah, maksud kalimah. Hanya orang-orang yang menguasai ilmu Bahasa Arab seperti Nahu, Sorof, Balaghah dan lain-lain sahaja mampu untuk memahami al-Quran seterusnya mentafsirkannya. Kerana itu Ilah dan Rabb dalam terjemahan membawa erti Tuhan tetapi dalam tafsir, ia memberi gambaran berbeza! Dan kerana itulah juga kalimah Allah tidak boleh digunakan sewenang-wenangnya oleh orang yang memahami Tuhan itu ialah Tiga dalam Satu atau Satu dalam Tiga, kerana kalimah Allah itu sendiri bersifat tunggal! Mahu atau tidak mahu mengaku, memang ada agenda yang tersembunyi disebalik gesaan yang menyedihkan itu.

Wallahu’alam.

Emir Abu Khalil
Graduan Macquarie University
Ijazah Sarjana Muda Pendidikan TESL

Tension ! Tension ! Tension !

article-new_ehow_images_a07_1f_3q_gifts-lazy-guys-1.1-800x800

Dewasa ini, saya melihat pelbagai ragam dan karenah manusia. Di alam universiti ini, kehidupan saya tidak lari dari berjumpa kawan-kawan, setiap detik, setiap masa…

Kawan-kawan,

Ada yang bagus benar perangainya, setiap masa yang ada diperuntukkan untuk belajar. Di dalam kelas, fokus 100%. Di rumah (hostel), sambung kembali menelaah, habis perkataan demi perkataan di dalam buku dihafalnya, setiap inci muka surat diperiksanya (exaggerate sket), pengetahuannya menjangkaui apa yang diajar oleh pensyarah di universiti.

Orang begini saya tabik, saya jadikan role model saya sepanjang masa…

Ada juga yang suka main. Keluar malam, lepak, tengok wayang, main game, futsal, internet, habis masa dengan kawan-kawan, tapi bila belajar, belajar bersungguh-sungguh. Pendek kata, masa main dia main. Masa belajar dia belajar.

Orang sebegini ada prinsip teguh, saya hormati keputusan dan cara mereka…

Ada juga yg malas langsung. Langsung tidak ada apa-apa yang boleh dicontohi dari gaya dan hidup mereka. 24 jam tidak ada masa diluangkannya untuk belajar. Pergi kelas hanya membawa diri, mindanya hanyut entah ke mana, tidak ada ruh untuk belajar, kerana terlalu penat berjaga di waktu malam, dibantainya tidur sewaktu pensyarah sedang mengajar, habis kelas mengutuk pensyarah “entah apa-apa je lecturer tuh, membebel je banyak, baik aku tidur”

Orang sebegini…emm…orang sebegini yang saya ingin “tune”kan kepala diorang ni dalam celoteh saya yang panjang lebar ni…

Kita kembali kepada asas. Kita hidup ada tujuan. Dalam konteks pelajar, secara ringkas saya boleh simpulkan, ada dua perkara asas saja yg perlu kita tunaikan iaitu; menjaga yang wajib dan belajar

MENJAGA YANG WAJIB

Perkara wajib yang saya nampak diremeh-temehkan orang sekarang ini ialah berkenaan dengan bab solat. Rukun kedua dalam rukun Islam. Mereka sembahyang, tetapi tidak diutamakan penjagaannya. Misal, solat di akhir waktu dan lebih suka solat sendiri-sendiri (dengan alasan lebih khusyuk buat sendiri-sendiri). Tidak kurang yang hanya sembahyang dua kali waktu sehari semalam. Atau sekali saja. Atau tidak sekali pun.

Apakah masalah yg melanda sehingga sukar benar untuk melakukan solat dengan sempurna? Belajar 24 jam sehari sehingga tidak ada waktu untuk solat? Anak menangis di rumah lapar tidak disusukan? Ribut taufan mahu datang menggoncang, hati tidak tenteram khusyuk untuk solat? Tidak pernah belajar agama di sekolah? Tidak ada peluang belajar? Seharian bermain internet habis buat apa?

(Jangan marah ye)

Terlepas solat subuh, tidak bermakna hari itu tidak lagi bersemangat utk sembahyang 4 waktu yang lain. Bila sudah hampir waktu solat, rehat, tenang dan lapangkan diri (Jangan time tu la nak buat-buat sibuk, karang lupa nk sembahyang!). Siapkan diri untuk mengadap Tuhan Yang Esa.

BELAJAR

Bagi saya, belajar adalah untuk mendapatkan ilmu. Tidak kira macam mana pun caranya, asal niat kita ikhlas mahu belajar (sesuatu yg bermanfaat), saya kira sudah pun menunaikan tanggungjawab itu. Memang fitrah pelajar, hidupnya adalah memegang “buku dan pena”. Tidak kira semoden mana pun “buku dan pena” itu, asasnya adalah belajar, mendapatkan ilmu pengetahuan, meraih pengalaman dan seumpamanya.

Saya fikir, kebanyakan orang sudah keliru dengan yang mana perlu diberi prioriti dan mana tidak. Mungkin zaman moden pasca kemerdekaan kebebasan berfikir sebebas-bebasnya telah mencorakkan manusia sedemikian rupa, sehingga lalai dan leka dgn teknologi, tidak tahu mana satu batil dan benar, “kawan aku buat camtu, hidup bahagia je”. Agama dipandang sepi

Perkara mudah sebegini, walaupun ringan di mata sebelah pihak, tetapi berat bagi saya. Terkadang, memberi tekanan sampingan kepada saya, sehingga sukar untuk tenang belajar. Sebab itulah saya membebel ntah apa-apa ni, untuk meredakan tekanan-tekanan sampingan tersebut. Pencerahan demi pencerahan perlu dibuat oleh org yang sedar, supaya orang lain tidak terlepas pandang, sebelum terlambat

Saya bukan orang yg sempurna utk memberitahu dan mengajar hal-hal sebegini, tetapi saya lemas, mahu berubah tetapi persekitaran tidak mengizinkan dan menggalakkan…

MARI BERUBAH KENGKAWAN!!!

cara utk berubah? Jom Google)

p/s: pesanan untuk diri dan penaja juga

Wallahualam

Abdullah Faqir
Perubatan, MSU

Aku Nak Kahwin !!!

kahwin

Nama aku, Aiman. Umur aku sekarang 21 tahun. Aku tak ada girlfriend macam orang lain since aku tahu bercouple sebelum nikah itu haram ! So, dengan sepenuh kudrat yang ada, aku cuba untuk tahan diri daripada bercouple. Korang ingat senang ke ? Kalau diikutkan hati, mahu saja aku mengurat perempuan-perempuan yang ada dekat universiti aku tu. Secara jujurlah aku cakap, zaman sekarang ni, untuk tahan diri daripada mengurat tu lebih susah daripada mengurat. Iyalah, zaman sekarang dah tak macam dulu. Tak payah guna surat-surat semua, facebook ada, twitter ada, email ada, whatssapp ada, skype ada. Dengan sekali tekan butang “send” awek-awek boleh cair la dengan ayat manis kau. Tapi aku tahu itu haram dan aku tak buat, walaupun aku tahu rupa aku not bad la jugak !

Sebab tak ada girlfriend jugalah orang lain fikir aku gila, jumud dan tak normal. Lebih mengharukan, diorang fikir aku gay ! Arghh.. Rasa macam hendak penampar je muka diorang. Zaman sekarang ni, perhubungan gelifriend dan buayafriend ni macam dah halal pulak. Halal sampai orang ramai dah tak kisah. Tengok couple jalan-jalan dekat taman, pegang-pegang tangan semua, itu macam dah biasa je bagi diorang. Orang yang tak couple semua ni, itulah yang dipandang pelik. Itulah nasib golongan Ghuraba’ ni. Sedih aku tengok.

Kalau korang nak tahu sebab apa anak-anak muda sekarang lebih ramai yang pilih untuk bercouple daripada berkahwin awal. Sebab itu la. Sebab pandangan masyarakat. Mereka fikir, bercouple ni lebih mudah daripada berkahwin. Tak payah fikir jauh-jauh. Iyalah, nak berkahwin bukannya senang, kos dah la mahal, hantaran kahwin berpuluh ribu, as a student, mana depa mampu nak tanggung semua tu. Lagipun mak ayah bila sebut pasal kahwin je, mesti naik angin. “Kau nak bagi bini kau makan apa nanti ? “ . Terpadam hasrat murni di hati diorang. Yang aku peliknya ada segelintir mak ayah, marah bila anak diorang cakap nak kahwin, tapi suka pula bila tengok anak diorang bercouple. Diorang rela tu, anak gadis diorang diusung kehulu kehilir oleh lelaki yang bukan muhrim ? Pelik-pelik.

SEKS

Hrmm.. next aku nak cakap pasal benda yang agak sensitif sikit. Seks ! Ya ! Nafsu Seks. Tapi kali ni, aku bawakan dalam bentuk perbincangan yang agak profesional. So, jangan malu jangan segan, kita semua manusia normal. Sempat la sebelum aku tulis artikel ni, aku rujuk-rujuk dulu buku Muhammad Qutb tentang Salah Faham Terhadap Islam di bawa tajuk “Agama dan repressi seks “. Dalam tajuk ini, Muhammad Qutb bawakan satu contoh ataupun analogi yang cukup cantik sekali. Beliau kata, Islam sama sekali tidak menyekat fitrah semulajadi manusia (nafsu seks) dan memandang fitrah semula jadi manusia ini sebagai satu keinginan yang bersih dan sihat. Berbeza dengan barat yang memandang agama sebagai menindas keinginan seks manusia dan menyebabkan hidup manusia menderita kerana dikongkong oleh perasaan berdosa kerana melakukan seks.

Firman Allah dalam Surah al Imran ayat 14 ;

“Dijadikan terasa indah dalam pandangan manusia cinta terhadap apa yang diinginkan, berupa perempuan-perempuan, anak-anak, harta benda yang bertumpuk dalam bentuk emas dan perak, kuda pilihan, haiwan ternak dan sawah ladang. Itulah keseronokan hidup di dunia dan di sisi Allah tempat kembali yang baik (syurga) “

Di dalam ayat ini Allah menyebutkan seluruh kegiatan-kegiatan hidup yang pada fitrahnya menyeronokkan manusia. Dan Allah mengakuinya bahawa perkara-perkara ini adalah keinginan semulajadi manusia yang sihat dan Allah tidak melarangnya sama sekali. Cuma, Islam sebagai suatu sistem yang syumul tidak mahu manusia hanyut dalam arus keinginan-keinginan itu sehingga mereka terkongkong menjadi hamba abdinya.

Muhammad Qutb juga berkata, waktu muda adalah waktu kemuncak kepada nafsu seks. Jika nafsu ini tidak disalurkan kepada tempatnya yang betul, hal ini akan merugikan pemuda itu sendiri dan juga masyarakat. Apabila pemuda-pemuda ini diperhambakan nafsu dan keinginannya, seluruh tenaga dan fikirannya akan tertumpu ke arah untuk memuaskan keinginan-keinginannya sahaja. Tujuan hidupnya jadi tidak jelas, kemampuan pemuda yang sepatutnya digunakan untuk membangunkan agama dan negara dipersiakan begitu sahaja. Negara seterusnya akan menjadi lemah kerana kehilangan pemuda-pemuda yang berkualiti.

Kita mungkin memandang hal ini sebagai suatu perkara yang remeh, tetapi Khalifah Umar b. Abd Aziz memandang perkara ini sebagai suatu perkara yang amat serius dan penting. Beliau melihat kemampuan seorang pemuda itu untuk berkahwin bukan sahaja terletak pada tangan pemuda itu sendiri, tetapi juga terletak pada tangan pemerintah. Justeru, beliau menggunakan harta baitul mal untuk mengahwinkan pemuda-pemuda yang masih bujang pada zamannya. Dan ternyata strateginya itu strategi yang bijak. Pandangannya itu adalah pandangan yang jernih. Negara menjadi mantap dari segala aspek seperti, ketenteraan, ekonomi, perdangangan, pelajaran dan lain-lain lagi. Ini semua kerana, pemuda-pemuda itu tadi telah punya tujuan hidup yang jelas dan bersedia untuk menyumbang tenaga untuk agama dan negara tercinta.

Korang nampak ? Besar signifikannya perkara ini. Kita mungkin hanya lihat, perkahwinan itu boleh mencegah zina, isu-isu sosial seperti buang bayi, pergaulan bebas dan lain-lain lagi. Tetapi sebenarnya hikmah perkahwinan bagi seorang pemuda lebih dari itu. Ia boleh merubah struktur dan upaya masyarakat untuk menjadi masyarakat yang lebih baik lagi.

Kritikan

Institusi zakat

So, dalam hal ini, aku pun tak faham kenapa duit zakat di negara kita harus disimpan macam tu je. Seolah-olah pihak pentadbir zakat dan kerajaan negeri berbangga dengan duit zakat yang mampu dijimatkan hingga berjuta-juta ringgit saban tahun. Bukankah duit zakat itu seharusnya diuruskan dengan lebih baik. Ianya adalah amanah ! Bantulah orang-orang muda yang ingin dan sudah bersedia untuk berkahwin. Jangan kata tiada, ramai sahaja di luar itu yang ingin berkahwin. Cumanya mereka malu untuk meminta-minta. Jadi, cadangan aku, pihak agama Islam dan kerajaan negeri bolehlah memulakan langkah untuk mewujudkan satu skim bantuan untuk membantu golongan muda yang ingin berkahwin. Jika tidak biaya penuh, cukup sahaja sekadar separuh.

Bukan apa, aku lihat orang muda sekarang, memang cukup susah untuk berkahwin. Salah satu sebabnya ialah tiada dana. Zaman sekarang, tamat sahaja ijazah sarjana muda , umur sudah 24 tahun. Gaji pertama berapa senlah sangat. Jika hendak ditunggu sampai 50 ribu ringgit, berapa tahun tu ? Cuba bayangkan 4 tahun masa yang diambil untuk mengumpul wang sebanyak 50 ribu ringgit. Sepanjang 4 tahun itu, siapa boleh jamin dia boleh kekal dalam ketaatan dan tidak tunduk pada hawa nafsu ? Siapa ? Justeru, mudahkanlah urusan mereka.

Adat oh adat

Ha.. ini satu lagi penyebab. Adat oh adat. Oleh kerana ikutkan adat, kos perkahwinan yang pada mulanya itu boleh dikurangkan, tiba-tiba mendadak naik. Pelaminlah, nasi minyak lah, kompang lah, telur pindang lah. Pening hendak difikirkan. Maaflah kata, kadang kala, masyarakat kita lebih pentingkan adat daripada syariat agama. Sebagai contoh, syariat agama menyuruh supaya merendahkan mahar perkahwinan, tetapi disebabkan adat, mas kahwin sampai berpuluh-puluh ribu ringgit jadinya. Dalam hal ini, kita semua harus memainkan peranan supaya masyarakat, di mana satu adat dan di mana satu tuntutan syariat.

Kesimpulan

Kesimpulannya, tolonglah aku yang ingin berkahwin ini dan juga pemuda-pemuda di luar sana. Rasanya hati ini tidak tertahan lagi melihat perlakuan maksiat yang saban hari membanjiri masyarakat. Mulanya menonton video lucah, kemudiannya bercouple, kemudiannya berzina dan akhir sekali membuang anak. Jika yang baik sikit, berpuasa. Namun kadang kala mereka ini kalah, dan kadang kala mereka ini menang . Pertarungan melawan hawa nafsu ini seolah-olah pertarungan yang besar dalam diri anak muda. Justeru, tolonglah mereka untuk menjaga agama mereka !

Aku nak kahwin !

Wallahualam,

En. Marbawi,
EDITOR PENA ORANG MUDA

 

Liberalism. Kebebasan kuku besi, dan kesesatan pegangan diri?

Liberalims

Liberalisasi dunia kini semakin menjadi jadi. Lihat saja contoh tempelak depan mata, di Mesir, “ardu kinanah”. Parti liberal tidak mahu tidak untuk kalah. Biar lah jelas depan mata, dibentangkan segala bukti pilihanraya rakyat yang lepas adalah adil dan saksama tanpa ada pengaruh luar. Biarlah jelas atas segala media dan minda rakyat yang pemimpin baru ini, jujur dan cukup islahnya. Tidak pernah sikit sama dengat kejamnya Firaun Mubarak yang lalu.

Lihat saja kesanggupan puak puak liberal di Mesir yang sanggup menipu terang terangan, yang sanggup mengupah orang, yang sanggup juga merosakkan negara sendiri.

Apakah sebenarnya liberal? Sebuah doktrin pemikiran? Satu bentuk agama baru? Mazhab baru dalam satu agama? Atau mungkin hanya ideologi politik?

Sejarah liberalisai dunia sudah mula lama. Lama sebelum zaman Mubarak lagi. Lama sebelum zaman Tun Abdul Rahman lagi. Ancamannya sudah lama menular jauh pelosok masa lagi. Masih ingat apa itu zaman Enlightment yang kita telaah waktu SPM dulu? Mungkin lebih familiar zaman Reinassance? Zaman yang zaman sebelumnya kita faham sebagai zaman gelap dunia Eropah, menyaksikan kemunduran hidup masyarakat di Eropah. Yang waktu itu Kristianisasi sudah ketinggalan dengan kemajuan dunia islam yang waktu itu berpaksikan khalifah di Turki.

Konsep asal liberal ini bukanlah dimulakan oleh satu daya fikir seorang tokoh. Tetapi hal ini muncul kerana pemikiran yang mutual oleh beberapa tokoh pemikir waktu itu. Berbeza cara didikan, berbeza cara hidup, berbeza tempat tetapi, oleh kerana persekitaran dan pengalaman yang hampir sama, maka muncullah pemikiran yang mutual ini. Dan semua buah fikiran ini dikompilasi serta melengkapi satu sama lain, maka hasilnya fikiran yang sedikit sebanyak mengajak kepada membebaskan diri daripada agama.

Atheist.

John Locke (1704), ahli falsafah dan ahli fizik british, Rousseau (1778) penulis dan ahli falsafah switzerland adalah antara yang membentuk pemikiran dan ideologi politik liberal.

Maka, jika liberalism ini adalah satu ideologi politik hanya, bagaimana kaitannya dengan membentuk atheist, ataupun menyentuh isu isu agama? Bagaimana terjadinya liberal yang mengancam dunia islam? Di mana susur galurnya yang mengatakan liberal itu salah dan bahaya?

Bersambung…

Muhammad Al Amin B. Tajuldin
Pelajar Jurusan Perubatan, Universiti Iskandariyah.
Camp Cesar, Iskandariyah, Mesir.