Penyelewengan Jamaah ! (Siri 1)

tumblr_m7ro86LJBI1rav3clo1_1280

Dipetik “secara bulat-bulat ” daripada buku Syeikh Mustafa Masyhur : Jalan Dakwah, Antara Keaslian Dan Penyelewengan terbitan Dewan Pustaka Fajar ms 66-67

1) Terlalu Mengikut Cara-Cara Parti Politik

Penyelewengan ini beerti, unsur politik dapat menguasai kaedah ‘amal, di mana unsur tersebut telah menguasai pendidikan, sebaran dakwak dan jihad, mengutamakan kuantiti bukan nilai atau kualitinya, seperti kaedah parti-parti politik di mana tujuan mereka hanya untuk mendapatkan sebanyak mungkin bilangan suara dalam pilihanraya, atau ramai orang dalam tunjuk perasaan atau demonstrasi anjuran mereka dan seumpamanya.

Ini tidak syak lagi merupakan penyelewengan yang merbahaya kepada asas atau tapak bangunan yang akan didirikan. Bukanlah tujuan kita untuk mencari orang-orang yang hanya memberikan kita suara atau undi dalam pilihanraya tetapi tujuan asal kita ialah untuk mendapatkan orang yang sanggup memberikan diri dan hartanya pada jalan Allah.

Kita mahu orang-orang yang bersabar, berkorban, kukuh pendirian, sanggup memikul beban berdakwah dan beramal, menghargai tanggungjawab dan mempunyai sifat amanah. Kita cari peminat-peminat akhirat bukan peminat-peminat kuasa dan pangkat keduniaan seperti yang berlaku sekarang dalam parti-parti politik. Kita mahu orang-orang yang menunaikan amanah hukum Islam dengan sifat wara’ dan kezuhudannya, bukan mereka yang diubah-ubahkan oleh kerusi pilhanraya hingga mereka lupa apa yang mereka laungkan dulu dengan pelbagai slogan dan penuh semangat.

Kita tidak mahu orang-orang yang bekerja di bidang dakwah dikuasai oleh sifat gilakan pangkat untuk mendapatkan kuasa dan kejayaan dan kegiatan-kegiatan keterlaluan yang tidak dibolehkan. Yang kita mahu ialah mereka yang bekerja hanya untuk menegakkan agama Allah di muka bumi ini dan cara yang berkaitan dengannya, yang menjauhi jalan dan cara yang tidak dibolehkan.

Ini bukanlah beerti kita menolak politik dari perhitungan kita, tetapi biarlah kita tahu selok beloknya, keutamaannya. Kita beri harga dan nilai yang sewajar dengannya, tanpa bergiat cergas dengan tindakan keterlaluan terhadap orang lain. Kita berpolitik mengikut cara mukmin yang setia dengan agama di samping menghargai kehendak-kehendak hukum dan menyediakan pelajaran-pelajaran.

Wallahualam

Bersambung..

p/s : Maaf, gambar sedikit tidak “asolah”

Leave a comment