Bila Politik Ber Poligami

politik

“Apa ? Cik Mat tu nak kahwin lagi ? Biar benar ?” Soal Ali

“Betul… serius aku tak tipu ..” Jawab Abu dengan muka yang agak serius

“Hrmm.. kasihan bini-bini dia bu. Sudahlah tidak diberi nafkah, ada hati nak kahwin lagi satu”

Dasar lelaki jalang ! Jawablah depan Allah nanti” Marah Ali

Bila ibadah disalah erti

Di Malaysia ini, ada dua “ibadah” yang selalu dipandang serong oleh masyarakat. Satunya di panggil poligami, dan satu lagi dipanggil politik.

Seolah-olah telah sedia maktub dalam minda masyarakat muslim kita bahawa, politik dan poligami bukanlah satu ibadah yang menambah pahala, tetapi lebih menjerumus kepada “ibadah” penambah dosa.

Jika poligami itu selalu dinisbahkan kepada benda-benda yang buruk, politik juga tidak terlepas. Malah lebih teruk lagi ada yang mengelarkan politik sebagai “a dirty game !”

Dua-dua buruk ! 2 x 5 !

Full stop ! Tiada sebarang kompromi. !

Definisi politik 

Jika merujuk kepada pendifinisian intelektual kedua-dua istilah ini, nyata ianya memang membawa banyak kebaikkan berbanding keburukan. Itupun selagi ianya dipraktikkan dalam kerangka syara’ .

Saya ambil contoh di sini, istilah “Siasah” ataupun politik . Istilah ini dalam bahasa Arab berasal daripada kata dasar yang membawa maksud tadbir, perintah, mengetuai.

Manakala menurut Istilah para ulama silam membahagikan kepada dua ;

1) Makna ‘am : Mentadbir urusan manusia dan urusan dunia mereka dengan syariat din (agama). Dan mentakrifkan “khilafah” sebagai ;

“Penganti tugas rasul dalam menjaga agama dan mentadbir dunia dengan berpaksikan agama”

2) Makna Khas : Tindakan-tindakah yang dibuat oleh imam (pemerintah) berdasarkan sumber-sumber, bertujuan untuk menghalang kerosakan yang belum melanda atau satu langkah pemulihan.

*Rujuk Indahnya Politik Cara Islam, tulisan Dr Zaharuddin ms 3 dan 4

Justeru, tidak timbullah isu politik sebagai “dirty game” jika ahli-ahli politik khususnya dan masyarakat awam umumnya  memahami pendifinisian ma’na politik ini menurut kerangka Islam dan bukannya semata-mata menurut kehendak nafsu dengan hanya merujuk Machiavelli dalam karya agungnya “The prince”.

Kita perlu sedar, umat Islam punya lebih dari sekadar itu. Umat Islam punya Al Quran dan As Sunnah sebagai rujukan utama. Jadi, tegarkah kita melihat politik menurut kaca mata selain daripada kaca mata Islam ?

Tepuk dada tanya iman.

Salah Siapa ?

 “Sesungguhnya orang yang paling baik yang kamu ambil bekerja (pada kita) ialah orang yang kuat lagi dipercayai” (Al-Qasas : 26)

Syed Qutb di dalam Tafsir Fil Zilal menghuraikan ayat ini dengan cukup indah. Beliau mendifinisikan istilah “qawiyul amin” kuat lagi amanah itu berdasarkan kata-kata berikut ;

“Dia (Nabi Musa as) adalah seorang pemuda yang mampu bekerja kuat, dan amanah menjaga harta benda, kerana orang yang amanah menjaga maruah wanita tentulah amanah menjaga sesuatu yang lain”

Jelaslah di sini bahawa kedua-dua kriteria ini iaitu kuat lagi amanah merupakan salah satu kriteria yang perlu ada pada mana-mana pemimpin. Termasuklah orang yang “berpoligami” dan orang yang “berpolitik” . Kerana mereka pada hakikatnya adalah seorang pemimpin, meski berbeza saluran.

Dengan mempunyai sifat ini, mereka akan lebih berhati-hati dalam menilai mana satu yang halal dan mana satu yang haram. Hati mereka akan senantiasa peka dan sensitif akan tuntutan syara’.

Politik Islam atau Islam Politik ?

Saya tertarik dengan satu persoalan yang dikemukakan oleh Ustaz Pahrol Md Juoi dalam salah sebuah artikel tulisannya.

“Apakah politik telah diislamkan atau Islam yang telah dipolitikkan ?”

Persoalan ini walaupun tampak remeh, tetapi sebenarnya sangat berkait dengan persoalan yang kita tampilkan di atas. Persoalan mengapa masyarakat memandang serong akan dua ibadah ini iaitu “politik” dan “poligami”.

Persoalan ini jika diselusuri dengan lebih jauh, membawa kita kepada satu sudut pandang yang baharu iaitu ; tiada sebarang kecacatan mahupun ketempangan pada sistem pensyariatan ibadah itu sendiri. Pasti !

Namun, dalam satu sudut pandang yang berlainan, sebenarnya wujudnya kecacatan dan ketempangan yang ketara dari segi kefahaman di kalangan masyarakat umum mengenai sistem pensyariatan ibadah itu. Mereka sukar membezakan antara ilmu dan aplikasi amal.

Lalu, permasalahan ini akhirnya membawa kepada natijah yang lebih besar iaitu wujudnya salah faham akan kedua-dua ibadah ini, dek kerana kurang ilmu. Ibadah yang sepatutnya menjana pahala, tetapi berakhir dengan dosa.

Apakah solusinya ?

Solusinya tiada lain selain kembali kepada Islam. Islam menganjurkan supaya menekankan tarbiyah, maka kita memilih tarbiyah sebagai core bussiness dalam merubah setiap individu muslim. Merubah sudut pandang mereka. Merubah cara mereka berfikir. Merubah cara mereka memandang Islam.

Dengannya, bukan sahaja politik mampu di islamisasikan, tetapi juga harapnya poligami juga begitu !

InsyaAllah !

Moga tiada fitnah lagi.

Politik dan Poligami itu dua-duanya ibadah !

Wallahualam.

p/s : Jangan tersengeh-sengeh ye Pak Abu

 

Asyraf Farique
Monash University Sunway

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s